Beschikbaarheid

Cloudomgeving

Soms is de omgeving tijdelijk minder goed bereikbaar door onderhoudswerkzaamheden. Dit gebeurt op vaste momenten:

  • Elke eerste donderdag van de maand: tussen 18:00 en 20:00 uur
  • Van zaterdagavond 22:00 uur tot zondagochtend 08:00 uur

Tijdens deze periodes voeren we de volgende werkzaamheden uit:

  • Installeren van beveiligingsupdates en systeemupdates
  • Onderhoud en optimalisatie van databases
  • Uitvoeren van volledige databaseback-ups
  • Bijwerken van managementinformatie

Meestal kunt u tijdens het onderhoud ingelogd blijven, maar soms wordt u zonder waarschuwing afgemeld en is de omgeving tijdelijk niet toegankelijk.

Als er extra onderhoud nodig is buiten deze vaste momenten, informeren we u tijdig via een nieuwsbericht op het startscherm van de desktopapplicatie of anders per e-mail.

Automatische op- en afschaling

Servers worden automatisch op- en afgeschaald op basis van gebruikersactiviteit. Dit betekent dat tijdens piekuren (doordeweeks van 05:00 uur tot 18:00 uur) extra servers worden toegevoegd om aan de vraag te voldoen, terwijl tijdens daluren (doordeweeks van 18:00 uur in de avond tot 05:00 uur in de ochtend, in het weekend en op feestdagen) het aantal servers wordt verminderd.

U kunt tijdens daluren een waarschuwing ontvangen dat uw sessie over 15 minuten wordt verbroken. Deze waarschuwing geeft u de tijd om uw werk op te slaan en u voor te bereiden op de onderbreking. U kunt zich afmelden en opnieuw aanmelden om door te gaan op een andere server. De automatische op- en afschaling helpt ons om de efficiëntie en kosten van de cloudomgeving te optimaliseren, terwijl de gebruikerservaring zoveel mogelijk behouden blijft.

Eigen infrastructuur

De omgeving is altijd beschikbaar, tenzij anders met u is afgesproken.

Het onderhoud wordt door uzelf of uw systeem- of netwerkbeheerder uitgevoerd.